Vi går runt i en dimma utan att veta om vilken potential vi bär på...

Meditation

Inre kraft och styrka.

AVSLAPPNING OCH VIKTEN AV VARDAGLIGA ÖGONBLICK

Med hjälp av avslappning och små eller längre stunder i lugn och ro i vardagen så gör det att vi kan hantera stress och göra mer genomtänkta beslut. När vi får mer fokus och är medvetna i nuet, känner oss tillfreds med ett inre lugn har vi också närmare till vårt sanna jag och våra äkta känslor vilket i sin tur gör att vi skapar och omger oss av det liv vi vill leva.


"Unna dig" en stund - ANDAS

Övning:
Sätt dig eller lägg dig ner i en bekväm ställning. Rak i ryggen om sittande. Blunda.
Låt andetaget vara en kort stund. Låt tankarna komma och låt dom gå. Bli medveten om ditt andetag. Var är det, hur känns det. Låt andetagen söka sig ner till magen. Andas genom näsan. Andas in, andas ut med lugna, långsamma andetag.


Varje gång du blir distraherad av en tanke fokusera igen på andetaget och släpp tanken. Andas in och räkna sakta till fem. Andas ut i fem. Va nu i andetagen en stund och avsluta sedan med att placera vänster han i pannan och höger över hjärtat och tacka dig själv för att du givit dig själv den här stunden och tagit hand om dig.

BETYDELSEN OCH EFFEKTEN AV MEDITATION

Det finns idag mycket studier och forskning som visar på Meditationens fördelar. Västerländska forskare samarbetar med buddhistiska munkar. Hjärnskanning visar att munkarnas vänstra pannlob är aktivare än höger pannlob. Vänster pannlob är ett centrum för glädje, lyckokänslor och positivism. Meditation utvecklar alltså den delen av hjärnan som ger oss en optimistisk livsssyn, stärker immunförsvaret och håller oss friska.

Forskning visar att meditation kan ge sinnesro, förbättrad sömn, bättre koncentration, stressbefrielse och bättre övergripande hälsa.
läs även "I hjärnan på en munk"
https://modernpsykologi.se/2016/01/08/i-hjarnan-pa-en-munk/

MEDITATION är ett samlingsnamn för en mängd tekniker som används för att förändra sinnet. Meditation behöver inte vara något mystiskt eller religiöst utan kan ses som ett sätt att träna sin uppmärksamhetsförmåga, motverka ältande tankar med ökad närvaro, lära sig navigera sitt sinne, komma i kontakt med sina känslor, stärka sina inneboende förmågor eller arbeta med livsmål. Alla kan lära sig meditera!

Varför meditera?
De senaste 10 åren har hjärnforskningen gått framåt med stormsteg och kunnat bevisa det som utövare av kontemplativa traditioner känt till i årtusenden: med meditation kan vi minska förekomsten av negativa och destruktiva sinnestillstånd och ha fler av positiva, glädjefyllda och fridfulla tillstånd. Vi kan förändra hur vi uppfattar oss själva och vår omvärld tack vare att våra hjärnor är formbara. Det bästa är att det räcker med en kort daglig praktik för att uppnå resultat.
Meditationen hjälper oss att inse att vi inte är våra tankar och inte våra känslor. Den kan lära oss att se på det som händer i våra liv med lite distans, utan att ta varje liten sak på blodigt allvar. Med lite träning kan vi utveckla ett avspänt tillstånd av fokuserad uppmärksamhet som gör oss mer närvarande i vardagen. Meditation förändrar successivt hur vi uppfattar omvärlden och oss själva på ett positivt sätt. Visst låter det spännande!?

Fördelar med meditation
Minskar kroppens negativa reaktioner på stress
Sänker och stabilisera blodtrycket
Ger avslappning och ett inre lugn
Ökar koncentrationsförmågan
Balanserar humöret
Bidrar till jämnare och bättre sömn
Ger bättre självkänsla och självförtroende
Förbättrad självkännedom
Hjälper dig leva livet fullt ut och släppa taget om motgångar och negativitet!

När passar det att meditera?
I början är det bra att försöka göra Meditationen till en vana. Börja med korta pass och sikta på att skapa regelbundenhet, helst samma tid varje dag, t.ex som det första du gör på morgonen.

Stress och meditation
Om vi har för mycket stress i vårt liv har vi sannolikt ältande tankar och spända kroppar. Det finns en synergieffekt mellan kropp och sinne, så när vi lär oss att andas rätt och slappna av så blir det enklare att fokusera under meditationen. När vi blir bättre på att fokusera uppmärksamheten inom kroppen så minskar de ältande tankarna i frekvens och intensitet.
Tränar du redan yoga så försök att medvetet hålla uppmärksamheten i kroppen och på andningen under hela yogapassen. Det gör du genom att fokusera på känseln. Släpp taget om tankarna när de dyker upp och kom tillbaka in i kroppen med uppmärksamheten om och om igen, även om du redan kan rörelserna och kan utföra dem på automatik.

Förändra din livssyn
Har du upplevt att det inte riktigt finns plats i hjärnan, som om det inte går att få in mer information? När det känns så är det är frestande att försöka detaljstyra och ändra på den yttre världen genom att försöka placera allt och alla i ordning. Tyvärr leder denna ansträngning så småningom till frustration och trötthet eftersom vi befinner oss i en ständigt föränderlig värld. Alternativet är att vi tar oss tid att ta hand om oss själva, vår kropp och vårt sinne, för när vi förändrar vårt förhållningssätt, vårt sätt att vara, kommer vi att upptäcka att våra relationer till både omvärlden och till oss själva blir mer tillfredsställande.


Olika typer av meditation
Det finns ingen typ av meditation som är bättre än någon annan. Vilken teknik som används beror på vad man vill uppnå för resultat.
Fokuserad uppmäksamhet: Samadhi, Shamata (Mindfulness + Introspektion)
Mindfulness: Medveten närvaro
Hjärtats förmågor: Kärleksfull vänlighet (Metta), Compassion, Empatisk glädje, Jämnmod
Själv-medkänsla: Relationen till oss själva och vår upplevelse, (variant av compassion)
Mantran: Oohm, Transcendental Meditation (TM),
Insiktsmeditation: Vipassana, Kroppsscanning
Pranayama: Andningsövningar

Text: Pål Dobrin
Källa: YOGOBE


AVSLAPPNING
Nervsystemet behöver avslappning
För nervsystemet är avslappning viktigt eftersom att det är då som kroppens återhämtande funktioner kan aktiveras. Om vi aldrig får någon återhämtning hamnar kroppen i ett konstant läge av aktivitet som kan leda till bland annat stress, trötthet, huvudvärk, humörsvängningar och magproblem.
Gör avslappning till en del av din vardag
Ge dig själv en härlig stunds avslappning efter din yogaklass, träning eller en intensiv dag på jobbet. Det behöver inte ta lång tid och du kommer snabbt märka positiva effekter på din hälsa. Dessutom visar forskning att människor som regelbundet upplever djup fysisk och mental avslappning kan få ett längre och lyckligare liv.


ANDAS - POSITIVA HÄLSOEFFEKTER

-Avslappning och reducering av stress
-Musklers och celler syresättning
-Immunförsvaret
-Ämnesomsättningen
-Blodcirkulationen ökar
-Motverkar känslomässiga obalanser som ångest och depression
-Hjärnans funktion ökar mentalt fokus, lugn och stress
-Förbättrad tarmfunktion
-Ökad optimism
-Ökad känsla av välbefinnande och sinnesfrid
-Bättre energiförbränning
-Renar kroppen från slaggprodukter och toxiner
-Avlastar njurar och lever
-Rätt andning kan även ge ett bättre sexliv eftersom medveten andning gynnar lusten


© 2018 skapad och redigerad av Emma Bothin Svenring